Inspirasjon og tips · om min hverdag

Fastelavensboller

Idag er det fastelavensdag og med det hører det «fastelavensboller«. Her hjemme er det ikke noe annerledes, mor i huset har bakt allerede bollene som er klar til å pyntes med melis,og fylles med krem til senere i kveld.

Jeg er sikkert ikke den eneste som lager et sånt innlegg idag,men fikk lyst å slenge med en oppskrift for det.

Oppskriften er hentet fra her!

Ingredienser

16 stk.
500 g Regal hvetemel
100 g smør eller margarin
90 g sukker
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
1/2 ts bakepulver
3,5 dl melk
50 g gjær
1 egg til pensling
Fyll:
Kremfløte
melis
syltetøy

Fremgangsmåte:

1. Smuldre smøret i mesteparten av melet. Tilsett gjæren rørt ut i fingervarmt melk og rør deretter de resterende tørre ingrediensene inn. Bland i mer mel om det trengs, og elt til en passe fast deig. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbelt størrelse på et lunt sted, ca 50 min.
2. Bak ut bollene og legg dem på et bakepapir eller smurt stekeplate. Etterhev under dekke i ca 40 min.
3. Pensle bollene med egg og stek nederst i ovnen på 225 grader i ca 8-10 min. Avkjøl bollene på rist.
4. Pisk kremfløten stiv og del bollene i to. Fyll krem og syltetøy mellom lagene og strø melis på toppen.
//linket til eier…
Været er kjempe fint ute nå,og  idag så har jeg planer om å slappe av,lese pensum og kanskje ta meg en tur ut. Det er så glatt ute nå,og pysen som jeg er,så tørr jeg nesten ikke å tusle ut da. Etter jeg skled og slo skulderen min for et par uker siden. Jeg HATER is,og jeg har dårlig koordinasjon og det fremmer kanskje ikke heller at jeg har dårlig sko. Har ikke råd til å kjøpe meg nye sko akkurat nå.
Vi får se ann hvordan dagen blir..

14 thoughts on “Fastelavensboller

  1. Jeg har helt glemt hele fastelaven jeg. Huff.. Vel vel.. Vi får spise boller en annen gang.. hehe.. I kveld blir det kebab, som min kjære har lovet å kjøpe til meg.. namme..

    1. hehe,dagene går forbi hverandre av og til. Men man trenger jo ikke fastelavensdagen for å spise boller:) Kebab hørtes kjempe godt ut, her hjemme blir det restemiddag etter tacomiddagen fra i går:) nam:P

    1. Takk! Koselig å høre, var litt usikker om jeg skulle bytte og så kom jeg over et fint tema. 🙂 Av og til trenger man litt forandringer:D
      Aw,det var synd.Men man kan alltids ta det igjen:)

    1. hehe,går lett i glemmeboka. er ikke så stor «helligdag»eller merkedag, vi hjemme var ikke sikker om vi gadd å ordne og styre,men mamma fikk lyst å lage boller. 🙂

      /takk, fikk litt lyst på endringer. Særlig når det nærmer seg litt lysere tider:D

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

