om min hverdag · om mine følelser og tanker · om nyheter · På godt & Vondt...

Words can break my bones….

Det er ikke til å se bort fra at det store saken i mediaene er nå for tiden  kampanjen som VG har satt i gang som heter «Bry deg» for et par uker siden. Det er utrolig fint at fokuset (igjen) har kommet på mobbing og hva det  virkelig kan gjøre mot en person. Vet ikke om denne kampanjen i seg selv kan gjøre noe «store slag»mot mobbing i norske skoler,men det er noe å vite at flere står sammen og bryr seg. Det er en start.

Innlegget er kanskje litt av det lengste langet,men håper du tar deg tid til å lese.

Anbefaler alle om å lese dette innlegget hos piahysj.com,hun skrev et utrolig fint innlegg om dette temaet.


Har du ikke meldt deg inne ennå er det å anbefale! Klikk her for å vise at du bryr deg.

De «store» slagene må ledelsene på skolene ta,våre politikere og våre lærere. Det hjelper ikke så mye med «løfter» og underskrift kampanjer når mobbere selv skriver under på disse. Da blir den «kontrakten» meningsløs!.

Jeg har ikke satt meg inn i den nåværendes regjerings politikk og «kamp» mot mobbing,men mer handling enn ord må til her. Opplysningskampanjer, reklamer eller kort filmer om hvordan mobbing kan påvirke en, må til.  Unge må virkelig se hvor ødeleggende mobbing er. 


Mobbing må tas på alvor i skolene, både lærere og foreldre må være mer oppmerksom på «skjult mobbing»,og som Tone Flack(Stipendiat ved Senter for Atferdsforskning) sier er at «foreldre må kreve mer av skolene i mobbesaker»

Nok en gang har fokuset kommet på mobbing,og tiltak mot å sikre at alle barn skal ha rett til en skoledag uten mobbing.

Jeg har lest et par sterke intervjuer om folk som har vært utsatt for mobbing,og i dagens samfunn har bruk av de sosiale mediaene som Facebook,tekstmld  o.l blitt brukt for å mobbe andre i mer større grad enn før.  Bunn og grunn så er det en fellesnevner,nemlig at mobbing  kan både psykisk og fysisk ødelegge folk.

funnet på weheartit.com

Det finnes uttallige historier om hva mobbing kan gjøre,men det som satt mest i meg var historien Jarle(43) som har blitt mobbet så han er ufør. Han har blitt mobbet for 16 millioner kr.

Jarle har i voksen alder nå fått diagnosen vedvarende personlighetsforandring etter katastrofale hendelser. Det er en diagnose som vanligvis brukes på mennesker som har opplevd tortur, terror eller fangenskap med overhengende fare for å dø(les mer her!)

«Siri»(29) ble kalt for hore da hun i tenårene logget seg inn på skolens interne chattekanal og lærerene merket ikke noe.

Jeg kan komme masse flere eksempler,alle er historier er ulike  men like nok til å  fortelle at mobbing etterlater seg «usynlige» arr,som ikke forsvinner like fort.

Skjult mobbing

  • Skjult mobbing starter ofte med baksnakking og ryktespredning
  • Indirekte mobbeteknikker har det til felles at de som oftest ikke har et tydelig aggressivt utrykk slik som spark, slag og stygge bemerkninger.
  • Plagingen foregår i stor grad gjennom verbale og nonverbale utrykk, samt via indirekte krenkende handlinger.
  • Dette er eksempler på hva man må være obs på når en skal observere samspill: Kroppslige bevegelser, kroppslige forflytninger, kroppslig plassering, gester, ansiktsutrykk, øyekontakt, ord, lyder og tonefall og handlinger.
  • Skjult mobbing er minst like alvorlig som åpne mobbeformer og kan gi store psykiske skadevirkninger for offeret når plagingen foregår over tid.
    (kilde:Senter for Atferdsforskning/Innblikk)

 

Linket til eier//funnet på weheartit.com

Vet det kanskje mange unge som kanskje ikke tørr å si fra hjemme om dette,og det er viktig for både lærere og foreldre å ta tiltak mot dette, jeg synes  det Tone Flack sier i denne artikkelen er ganske bra:
«- Hvis ditt barn viser tegn på mistrivsel og du opplever at hun eller han ikke inkluderes kan du ta kontakt med skolen og be om et snarlig møte. Ta aldri for gitt at ditt barn ikke har venner på grunn av egenskaper ved barnet. Årsaken kan være mobbing. Skolen har plikt til å undersøke saken i henhold til opplæringsloven paragraf 9a, sier hun

Opplæringsloven paragraf 9 a sier:»Loven slår fast at alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.»

//weheartit.com

Mer synlige lærere:

Jeg husker på barneskolen at vi hadde et par lærere som patruljerte i skolegården, jeg følte meg litt tryggere da. Men med skjult mobbing er det kanskje ikke like lett å plukke opp de signalene. Jeg ble utsatt for det,og jeg kjenner meg igjen i de punktene ovenfor.

Lærene i dagens skoler må slå ned på mobbing, og plukke opp disse signalene. Dessverre finnes det lærene som ignorere disse,kanskje ikke vil ta tak i det. Jeg synes synd på deres elever,som kanskje ikke får den oppmerksomheten og hjelpen de trenger. Skal ikke ta alle lærere under samme «kam»,vet det er lærere som kanskje kjemper iherdig,og at det er ikke alltid like lett å være lærer hvis ikke skolen har klare linjer mot mobbing.

Men er ikke riktig at man skal ligge å grue seg til neste skoledag, lurer på om man greie å komme seg gjennom dagen uten å bli «lagt» merke til.  Kjenne at magen nesten vrenger seg av tanken å møte opp i klasse rommet,gå i gangene og møte blikk,og hvisking og tisking.

Jeg har vært der,og jeg blir trist av tanken at elever på både  barneskoler,ungdomsskoler og videregående skoler må gjennom dette.


Vet dette innlegget er kanskje litt tørt,og kjedelig. Men ville bare få skrevet om dette emnet,og få spred «Bry deg» kampanjen.

Mobbing er usselt,og feigt. Mobbing skader og ødelegger liv,og hvorfor noen har hjerte eller sjel til å gjøre sånt mot andre skjønner jeg ikke.

Hvis du ser en som blir plaget eller utestengt så rekk ut en hånd,vis at det er noen som bryr seg. Mange er kanskje redd for å blande seg inn i frykt for å bli mobbet selv.

For de som befinner seg midt i sånn situasjon,hvor man blir mobbet.Ikke hold det inne eller for deg selv,det vil fortære deg og trykke deg ned. Snakk med noen,en lærer du stoler på eller gå til rektoren,moren eller faren din osv. Vet mange er redd for å bli sett på som en som sladrer,men dette handler om din fremtid.   Det er ikke noe å nesten gå rundt som en «zombie»,redd for å vise følelser,følelser som mobberen kan utnytte til h*n fordel.  Du er ikke svak hvis du forteller om ting,du er sterk siden du tar hånd om deg selv og din fremtid.


Har du meldt deg inn i «Bry deg» kampanjen?

Kilder: Alt informasjon er hentet fra vg,og er linket til gjeldende artikkel. Artikler bruker er «Slik kan mobberen avsløres», «Foreldre må kreve mer av skolene i mobbesaker», og «Jarle ble mobbet for 16.millioner».

Bildene i innlegget er linket til eier der det er funnet direkte linke.


4 kommentarer om “Words can break my bones….

  1. Synes ikke det var tørt og kjedelig, jeg. Synes det var en fin vinkling på et viktig tema, og noe som er veldig i vinden om dagen. Det er kjempeviktig og kjempeflott! 🙂 Jeg leste om disse to jentene som ble banket opp av samme gjeng, og det var utrolig sterkt og vondt å lese.. kan bare tenke meg hva slags spor dette har satt i dem begge. Er vel ikke det fysiske som er det verste der.. Synes den quoten av Demi Levato var så fin og sterk, jeg. «Stjeler» den, hvis det er greit? 🙂 Har forresten meldt meg inn i kampanjen på Facebook. Synes det er på høøy tid 🙂

    1. Så fint å høre, er som oftest når man skriver lange innlegg at folk faller av lasten. Jeg leste bare overskriften, synes det er utrolig sterkt å lese. så enkelte av historiene greier jeg ikke alltid å lese. Det er helt greit å låne den quoten ,fant den selv på wehearit.com,så den tilhører ikke meg:)

    1. Fint å høre, det er viktig tema som bør komme frem,og jeg synes det er utrolig fint at folk skriver om det på bloggene sine. Skal lese innlegget du linket til meg i kommentaren din=)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

