Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Bokbloggerturnéen: Mirakel av Renate Nedregård

Da er det min tur i bokbloggerturnéen å blogge om denne boken ovenfor, «Mirakel» av Renate Nedregård.

Hva handler boken om?

Det trengs ingen Gud for å skape et mirakel.

Popstjernen Miracle har fikset det!
Hun topper hitlistene, reiser verden rundt på turné og lever et liv andre bare kan drømme om.
Hun er vakker, vellykket – og griseheldig.
Men en dag får hun en mail fra fortiden. Og plutselig står hun ansikt til ansikt med seg selv – den anonyme solisten i Ten Sing, som trodde sangen var en gave fra Gud.
Hva skjedde egentlig på veien?
Og hvorfor er det så vanskelig å se seg tilbake?

/kilde

 

Boken på hele 168 sider er skrevet på en et enkelt og forstålige språk hvis jeg kan si det sånn, og du kan fint lese ut denne på 1 dag eller så. Jeg brukte litt lenger tid pga jeg har pensum i tillegg som måtte komme litt i første rekke. Nok sidesporing og over til boka.

Forfatteren har delt opp boken i to deler,hvor de skiftet på annenhvert kapittel for å skape en bedre forståelse av hovedpersonen Rakel. Det skifter fra hennes tilværelse i Tensing koret ene kapittel og starter som regel med et bibelsitat. Andre delen skildrer hennes artist liv som er helt forskjellige fra Tensingkoret.

Boka handler somsagt om Rakel,  en 16 år gammel  jente blir kastet rett ut fra den trygge tilværelsen i  Tensing koret i Bergen,til en ukjent artist verden etter en detalgelse i talentkonkurransen Idol. Hennes talent blir oppdaget og hun blir regelrett dratt med på en idolaudition der det hele baller seg på,og før hun får sukk for seg er hun en artist. Gjennom hele boken får vi glimt av hvordan Rakel var, en nokså sjenert,småforelsket jente til en voksen og moden kvinne,med litt divanykter.

«– Det er du som er Rakel,ikke sant?spør hun,programlederen,men hun ventet ikke noe svar.
-Rakel du har er nå blitt  headhuntet til en Idol-audtion!Hun er strålende glad,superentusiatisk,hopper opp og ned,og han andre står klar for å gi meg en klem.Men jeg har bare stivnet helt.Damen med den store mikronfonkanonen peker den mot meg,kameraet er rettet mot meg.I øyekroken ser jeg at det er en kameramann til, han står på en stol ved siden av kortrappene.

– Hva sier jeg bare.- men …det er ikke meg. Jeg har ikke meldt meg på.

– Hva sier du,er du klar for å bli årets Idol?spør Victor,og gliser stort han også«.s.49

 

Som det lille utdraget ovenfor viser er det noe som Rakel(senere med artist navnet «Miracle») ikke helt var klar for. Hun trivdes i en nok så anonym tilværelse i Tensing koret,sammen med sine gode venninner,og det å  kunne sitte flere timer på kafé å snakke om gutter og all verdens ting. Som alle unge jenter gjør på den alderen.

I selve boka blir tensing «livet» eller hvordan det er å være koret veldig godt beskrivet,og du får en følelse å være med på konsertene og øvelsene  ettersom forfatteren som er tidligere tensing kordirigent, tar med sangstrofer i teksten og gjør boken mer interessant på den måten,enn om det hadde bare stått «hun sang så sangen…blabla».

Før jeg tok fatt på boken trodde jeg den ville være overøste med «halleluja» ting og kristendom,men kan faktisk med hånden på hjerte si at det var ikke så mye som jeg trodde.  Det å være kristen og forholdet til Gud er noe vi føler hovedpersonen prøver å definere gjennom boka, og særlig ettersom hun havner litt på «skyggesiden» av artist livet. Du føler at hun vokser opp ganske fort.

Det som hun føler gjennom boka er at nemling sangstemmen hennes er noe gudgitt,og det er noe som hun har fått prentet inn i tensing. Hun føler kanskje etterhvert  at den siden har blitt lagt igjen etter hun forlot koret for å fokusere på sin artist karriere.

Det er i begynnelsen av boka vi som lesere møter på artisten Rakel,og når hun blir møtt med en mail fra hennes ekskjæreste og tidligere kordirigent Johannes,blir vi med henne tilbake til en fortid som hun selv har vokst fra og kanskje helst vil glemme. Han spør henne om hun ville opptre på en Tensing jubileums konsert hvor inntektene fra konserten vil gå til et humanitært prosjekt i Afrika.  Gjennom hele boka bygges opp til denne store konserten,og møte med hennes fortid.

//linket

 

For å oppsummere er boken skrevet bra og du merker at forfatteren kan skrive ettersom hun er utdannet som TV-journalist.

Men hvis jeg skal pirke på  noe med boka, er det  måten boken sluttet på, jeg følte jeg trengte noe mer å gå på enn det som blir gitt som «avslutning» . At det var kanskje litt for brå slutt. Kanskje jeg vil vite mer om hvordan det går med Rakel og om hun har funnet «roen» i seg.
Jeg hadde nok ikke valgt denne her i bokhandelen selv, ettersom jeg leser som regel Fantasy og spenningsbøker, men denne gangen ville jeg utvide min «bokhorisont». Denne er kanskje ikke den aller aller beste ungdomsboka jeg har lest gjennom årene,men en ganske bra debutroman fra Renate Nedregård.

Boka er en ungdomsbok (12-18år),men jeg kan like så godt også anbefale det for «eldre».

I går så blogget http://predikeren.wordpress.com/ om boken,og siden jeg er siste man i rekken så linker jeg til bokbloggerturnéen. Har du lyst å være med på det, kan du bare stikke innom bokbloggturnéens hjemmeside/blogg,og lese mer om prosjektet.

 

Her om dagen fant jeg også et dikt som jeg fant i et Nemi blad(nr 7 2005) for et par år tilbake,som jeg synes passet litt  tema i boka og hovedpersonen:

» Jeg har brent alle bruer
som førte noen sted.
For jeg ser meg sjøl klarest,
gjennom nye bekjentskaper
i ukjent farvann.

Uten røtter kan en reise med vinden.

Og en tom kalender er full av muligheter.

Jeg seg meg selv tilbake
for hvert skritt jeg tar.

For med en fremtid uten fortid,
vet jeg ikke hvem jeg er.

Stormer fjerner alt som ikke sitter fast i jorda-
Og alt jeg tar i nå blir til gresskar ved midnatt.

Jeg er stødig som et strå,
og flyktig som fjell.

Jeg har et halvt hjerte,
på to steder,

og sitter hjemløs i midten..»


 

8 thoughts on “Bokbloggerturnéen: Mirakel av Renate Nedregård

  1. Tilbaketråkk: Blodmånenatta |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

