Inspirasjon og tips · om min hverdag

Project Knitting

I går (onsdag) så begynte jeg å pusle med strikking igjen,etter mye om og men så bestemte jeg meg for å ta det enkleste å strikke. Nemlig skjerf, vurderte å lage en såkalt «hals»,dvs at du strikker et skjerf og skjøter endene sammen så du kan surre skjerfet X antall ganger etter hvor mange langt skjerf det er ,eller så kan du også strikke det på rundpinne.

hentet fra wehearit.com/bildet er linket

Jeg er langt fra proff eller noe,og jeg har mange skjerf som har ser veldig «bølgete» pga jeg har mistet masker,og så tatt opp masker. Sånn går det,nå skal jeg prøve igjen. Har ikke tjukkeste garnet,men strikkingen  for min del er en måte å slappe av litt,og fokusere på noe annet.

hentet fra google.com

I de årene jeg har strikket så har jeg laget mange skjerf som kanskje ikke har sett dagens lys pga at den ikke ble seende så bra ut,og 1 lue som jeg er ganske stolt av. Men pga fargen jeg valget når vi hadde kunst& håndverk på ungdomsskolen, så bruker jeg den ikke så mye.Oransj i to nyanser.

Men mer enn det kan jeg ikke strikke, har veldig lyst å lære strikke mønster og votter,sokker.

har lagt opp masker

Hadde tenkt å lage en «hvordan lære å strikke video»,men pga jeg ikke får opp youtube videoer på bloggen så får det vente litt. Sett mange forskjellige på videoer på Youtube,men alle er forskjellige om hvordan du legger opp masker(les mer om strikking her), men de jeg fant var litt vanskelige. Alle har deres måte å legge opp masker på.

hentet fra google.com/bildet er linket

Du kan strikke mønster,rette og vrang,perlemønster osv. Jeg kan bare strikke rett og vrang.Mønster har jeg ikke våget meg inn på ennå.

Men skal prøve å få laget noe,og så evt. linke til youtube videoen. Men på denne siden(engelsk side endog) står det litt mer om strikking.

Blir spennende å se hvordan skjerfet blir etterhvert, og håpe at jeg ikke mister så mange masker.

hentet fra wehearit.com/bildet er linket

Det er nok mange som tenker at strikking hører med til «gamle» folk,og at det ikke er noe kult. Men hvis du mestrer teknikken å strikke rett så kan du lage deg fine skjerf,og spare penger på det i lengden.

Du kan strikke gensere,pulsvarmere,luer,sokker ,cardigan osv.

Er du en dreven strikker eller lyst å se på oppskrifter kan du stikke innom garnstudio.com.

hentet fra google.com

Jeg har lyst å lære meg å hekle en gang,og å hekle lue eller vesker. Men har aldri mestret den teknikken. Men man får ta en ting av gangen.

hentet fra wehearit.com/bilde er linket
hentet fra wehearit.com/bilde er linket

Sitter du å klør deg i hodet,og lurer på hvordan du kan lære å strikke? Det finnes mange «how to bøker» og mange hobbyklubber du kan melde deg inn. Du kan høre om din bestemor kan lære deg eller strikke,eller din mor. Stikk innom bokhandelen å hør om de har en bok om strikking..

Husk man lærer av å feile,og det er bare å prøve og prøve til du greier det!

Kan du strikke?

Advertisements

22 thoughts on “Project Knitting

  1. Så flink du er! Jeg kunne halvveis strikke da jeg var yngre, men du vet, når man er barn har man ikke all verdens tålmodighet, så det endte opp med at jeg bare strikket ti cm og la det fra meg. Ble til slutt en del slike stumper som ble dyttet lengst inn i skapet :p

    1. Takk, har ikke fått begynt ennå. men man blir inspirert å titte på bilder på google.com og wehearit.com.. hehe=)
      Hender jeg strikker til en viss lengde før jeg mister litt interesse og legger det vekk.

    1. Så bra, øvelse gjør jo mester. jeg kunne ikke strikke så mye før,og endre opp ganske hølete. men hvis man bare strikker for å øve seg uten noe formål kan man trene seg.
      //aha,likte fargen innmari godt. får holde meg den jeg har nå, kjøpt den i juni i fjor. hehe

    1. Masse fin inspo å finne der ute, jeg tror nok ikke jeg kommer til å bli flink nok til å strikke en cupcake. Holder meg foreløpig til nokså hullete skjerf,som ofte blir resultatet av min strikking.men det er noe å ha strikket noe selv.=)

  2. Jeg strikker en del 🙂 når jeg får 8-pinnene mine skal jeg begynne på noen lampeskjermer som skal selges. Hvilken str har du på pinnene, og er det vanlig sokkegarn? Var litt vanskelig å se på bildet. Håper vi får se resultatet, da 🙂

    1. Er ikke noe proff på stirkking, men det bildene i innlegget er ikke av meg, kun ene . Fant fine inspirasjons innlegg på wehearit.com og google.com. Men jeg har rundpinne på 3. og Så har jeg lånt en på 2,5. Har ikke strikket sokker før,så det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

  3. SV: Ja, jeg så du skrev det, jeg var bare nysgjerrig på ditt garn der du hadde lagt opp masker. Jeg bruker vanlig sokkegarn til det meste som ikke skal på hode/hals/håndledd. Det kan klø litt. Ellers så strikker jeg ikke lampeskjermene i garn, men av stoffstrimler. Det kan du jo prøve om du er utålmodig. Eventuelt veldig tykt garn. Går kjempefort 🙂 Jeg bruker vanligvis 4,5-pinner, men har kjøpt meg 8 nå 🙂

    1. Aha,bare jeg som misforstod. Det garnet som er på bildet er visst «Bambino Ull»,merino ull. Fikk et par( 2 stk) av min svigerinne. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å strikke noe. Vet ikke helt hvor man får kjøpt det. men det går det ann sikkert å forhøre seg om:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.