om min hverdag · om nyheter

Fikk endelig jobb etter 100 nei

Er ikke meg det er snakk om for all del, jeg er ikke kommet så langt på jobbavslag, så langt 3 nei. Men det var jo i fjor,så jeg får prøve igjen og prøve hardere. Jeg jobber av og til på Exporama på Hellerudsletta,men det kan gå flere måneder mellom hver jobbtilbud,og jeg jobber når det er lite folk. Så vil jeg ha en stabil jobb.

Her om dagen leste jeg en artikkel omk E24.no om en jente eller kan si kvinne som hadde søkt på 100 jobber og fått avslag. Hun fryktet det skyltes hennes utenlandsk klingende navn og hårfarge.

Etter å stått frem på E24.no og Rogalands Avis ,og vært på forsiden av VG.no ,så snudde lykken for henne.  Kvinnen som har master i prosjektkommunikasjon og har industriell økonomi som fagfelt, fikk jobb på nyåret og fikk positiv respons etter å stått frem i mediaene.

 

hentet fra wehearit.com // Bilde er linket...

Kan jo skjønne at folk som har utenlandsk navn eller lignende kan møte utfordringer i arbeidsmarked en Ola Nordmann, det skulle jo ikke være det, det er jo helt galt. Det er mange utlendinger som komme til Norge (og andre land ) med høy utdannelse,som ofte ikke kommer frem i arbeidsmarkedet med de kvalifikasjonene som de har arbeidet seg til. Strevet for, bare for å kanskje ikke få brukt den.

 

 

hentet fra wehearit.com // bilde er linket

For all del er det bra at hun fikk jobb og hun har blitt kontaktet av andre som har opplevd lignende.

 

hentet fra wehearit.com

Over til alvor og kanskje til spøk(uten å høres slem ut eller noe) så kanskje VG.no , ha jobbutlysninger på forsiden? Kanskje flere folk kan få jobb på den måten?

Media har en ganske stor innflytelse og kan jo brukt til mange ting. Hadde ikke hatt noe mot om VG la ut jobbsøknaden min og CV,kanskje jeg ville få jobb? Ikke at jeg har noe utdannelse (ennå) å skilte med. Jobbet i et bakeri før(ikke som baker folkens, men selger kakene,smøre baguetter og lage kaffe latte m.m), så det er jo noe jeg trives i.

Jobbene vokser jo ikke på trær,så kanskje jeg bør lete etter butikkarbeid, og jobbe i kassa på Rimi eller Kiwi.Man kan jo ikke alltid være kresen i jobbmarkedet..

tatt i fjor da jeg vikarierte for en på gamle jobben min.

For min del så gjelder det å få rompa i gir og lette på laurbærene mine,og det er så lett å komme i dvale,og ta alle avslag som et slag i tryne. Men hvis Sivilingeniør Reffel Delemi(henne saken om e24.no og vg.no handler om) kan «kjempe» til seg drømme jobben,kan vel jeg også ta av meg silkehanskene og go for it!

«Drømme jobben» min ville ha vært å jobbe i en bokhandel. Aw, det hadde vært fint. Så kanskje jeg skal tråle Akershus fylke og Oslo etter Bokhandel jobber..

♥Har du «drømme jobben»?

♥Noen tips til en arbeidssøkende? (eller som skal begynne å søke etter jobb).


18 thoughts on “Fikk endelig jobb etter 100 nei

  1. Jeg har jobbet et par år i en bokhandel. Kanskje det bare er meg, men jeg synes jobben var så dønn kjedelig. Det var overraskende lite utvekslinger om litteratur og flest kunder som gikk for bestselgerne. Det virket som en hvilken som helst kassejobb.

    Det er vel bare å melde seg på maillisten til Finn.no og registrere seg hos Adecco etc. Gjerne ring arbeidsgiverne du har sendt søknad til. Det er fort gjort at søknaden blir glemt ol. Det kan lønne seg å mase litt iblandt. 😛

  2. når det gjelder den saken så synes jeg egentlig at det er enda tristere at mange av de utenlandske taxisjåførene du ser, egentlig har utdanning og flere års erfaring som doktor i sitt eget hjemland… helt sykt!

    sv; hei og godt nyttår! Tusen takk for kommentar på bloggen! 😀 Ha en fin kveld! ^^

  3. Sv. taakk 🙂 Jeg hadde ikke klipt meg siden april i fjor, så var på tide. Hadde kort hår, så prøver å spare-spare.

    Jeg driver og utdanner meg til drømmejobben nå. Skal bli lærer. Høres kjedelig ut for mange, men det er utrolig givende. Man vet ikke hvor bra det er før man har prøvd det 🙂

    Lykke til i jobbsøkingen!

    1. Takk!
      Oj,skjønner at det var på tide å klippe seg, det er ikke alltid man har råd til det heller!! Lærer jobb høres ganske spennende ut, lillesøsteren min utdanner seg til å bli lærer for 1-7 klasse=)

  4. Jeg har nok ikke drømmejobben nei, jobber på på kafè :p Og jeg fikk jo jobb etter at jeg utvidet søket mitt, har alltid sagt jeg ikke ville jobbe på restaurant eller kafè, men så ble det jo det da. Så det er i alle fall et tips, å ha et mer åpent sinn når du søker på jobb. Skader jo ikke akkurat å søke heller 🙂

    1. Takk for tipset! Ja,det gjelder nok å ha et åpent sinn og vilje til å søke uansett om hvor mange nei man får. Vært i dvale lenge nå,og det er på tide å få rompa i gir.
      =)

  5. Ja, det er ganske sykt at et navn eller hårfarge skal stå i veien for deg i 2010. Selv om man har en skikkelig mektig CV, er det mange som opplever utestengelse. Synd, men fordommene lever dessverre fortsatt i beste velgående.

    Har nok ikke drømmejobben, nei. Har ingen jobb hehe.. men om jeg kunne klart å jobbe nå, hadde jeg ønsket jobbe på Lefdal eller noe i den duren, hvor jeg kunnet jobbe med elektronikk. Elsker jo duppedingser hehe 🙂

    Så fint bilde av deg da, Nina 🙂 elsker øredobbene! Søte 🙂

    1. Takk! Har mistet den ene av øredobbene:/ Likte de godt de øredobbene.

      Det er sykt,enig med deg der. Det er så mange mennesker som har mye utdannelser,og grader og kvalifiserte. Som får dessverre ikke jobben pga noe som hårfarge,navn eller hudfarge/religion. Fordommer er noe dritt.:S

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

