Inspirasjon og tips · om bilder og sånt

DIY: Old Photos

Tenkte jeg skulle lage en sånn «Gjør-det-selv-innlegg». Eller som det heter på DIY(do it your self)

Jeg har det et fotoredigerings program som er gratis og kan lastes ned fra HER! Den heter Photoscape,ikke noe photoshop akkurat,men hvis du setter deg inn i det så er det enkelt å bruke og forstå.

Her har jeg tatt i bruk filmeffekt "Afga middels" som finnes i Photoscape(forklaring kommer under)
Bilde nr 2
Her tok jeg i bruk toningsstil for å få gultoner,så vignetering(forklaring kommer)

Til bilde nr 1

Til det øverste bilder(pepperkakemennene) brukte jeg filter>filmeffekt(punkt 3) og brukte Afga middels. Du kan teste ut med de andre,men jeg synes den typen filter gjør bildene mer «old fashion» ;litt gamle.

Du kan prøve punkt nr 2 på bilde ovenfor,for å få uliker nyanser og farger.

Brukt på bilde nr 2

På bilde nr 3(landskap bildet) så tok jeg bare i bruk toningsstil (får å få det gå inn på photoscape>rediger>filter>toningsstil>å prøv ut farge og styrke). Så tok jeg vignetering som er like under filmeffekt øverst i fanen på bilde. Der kan man velge mellom 9 forskjellige typer,og jeg husker ikke helt hvem jeg tok.Men tror det var nr 7.

På bilde ovenfor så er nummeringen litt feil,dere skjønner sikkert hvilken rekke følge det skulle være i.

For all del finnes det nok andre måter å gjøre det på,du kan jo ta sepia farger eller ta svart/hvitt funksjon. Men liker å få litt «gammelt» preg over de. Litt gule nyanser og at bilder falmer.

Fler som har noen tips? Eller tips til andre enkle (og gratis) fotoredigeringsprogrammer?


9 thoughts on “DIY: Old Photos

    1. Uh,bare glede seg! Hvor skal du henn i hellas? Jeg var for det meste i Athen(hovestaden),men var på rundt tur i Peloponnes og Delfi(var innom to små byer som heter Tripolis og en som jeg har glemt navnet på,begynte på N). hehe

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

