When it matters

Fikk en forespørsel via mail fra en representant fra NOAH-for dyrs rettigheter om å skrive litt om det kommende fakkeltoget og pelsoppdrett.

Den 12.november 2011 arrangerer NOAH et fakkeltog mot pels som skal holdes bl.a i Oslo og andre byer.

For de i Oslo og omegn :Oppmøte 17.00 på Youngstorget i Oslo hvor det vil bli salg av fakler (20 kr stk), produkter med anti-pels motiv og muligheten til å bli medlem og støtte vårt arbeid mot pels. Toget går kl. 18.00 videre opp Karl Johan og ender foran Stortinget. Der vil det være appeller fra politikere og kjendiser. Mer info om hvem som kommer blir lagt ut senere.

For andre byer sjekk her!

(linket)

NOAH har lenge holdt på å få folks øyne opp om hva som skjer i pelsoppdrett næringen. Som det står på deres nettsider om pelsoppdrett:

Dyr som avles i bur for pelsens skyld mangler så godt som alt av det som kan gjøre livet verdt å leve for dem: Buret fratar dem mulighet til å bevege seg, oppleve og utforske sine omgivelser og ha naturlige sosiale relasjoner til andre dyr. Når man vet hvordan disse dyrene lever i naturen, forstår man at buret i seg selv er den største belastningen for dem – uavhengig av hvor rent eller stort buret er.[kilde]

Gjennom de siste årene har også flere norske kjendiser og politikere sagt at de er mot pels å støttet aksjonen mot pels, og her kan du sjekke hvilke 125 kjendisersom er mot pels.

(linket)

Litt info om norsk pelsoppdrett hentet fra mailen:
I Norge drettes det opp mink og rev til pels. Mink lever på 0,3 kvadratmeter og rev på 0,8 kvadratmeter i tomme nettingbur. Etter 6-7 måneder blir dyrene drept ved gassing eller elektrisitet, kun for pelsens skyld. I flere andre land som England, Sverige, Østerrike, Italia, Sveits og Danmark er pelsoppdrett helt eller delvis forbudt. I tillegg har veterinærforeningen i Norge uttalt at de ønsker å legge ned næringen, og Arbeiderpartiet stemte nylig for avvikling. Flere andre politiske partier som Venstre og SV ønsker også en slutt på denne unødvendige behandlingen av dyr.

Personlig skjønner jeg ikke greien med at pels skal være «in» i moteverden. Jeg har skrevet om Canada Goose jakkene på min gamle blogg og selvom jeg kunne formulert meg litt annerledes i tittelen på innlegget,så synes jeg det er viktig å få frem ting.

Tror selvsagt ikke at de som velger å gå med pels hater dyr eller er dårlige personer,men tror det mye gjelder uvitenhet, og kanskje en del av motebildet sin skyld som gjør at en person kanskje velger å gå i ekte pels. Idag finnes det mange fine plagg som har fuskepels som gjør samme nytten i motebildet.

Pels er sikkert godt og varmt som har sikret våre forfedre mot kulde i mange hundre år for vår tid,men som det sitatet jeg fant på denne siden sier:

NENT mener at hold og avlivning av dyr kun for å benytte seg av dyrets pels ikke er forenlig med god dyrevelferd, da pels i dag ikke en nødvendighet for å kle seg mot kulde”

- Den nasjonale forskningsetiske komite for naturvitenskap og teknolog, 2008

(linket)

Jeg får ingenting for å skrive denne mailen og jeg gjør det pågrunn at jeg bryr meg om dyrens velferd. Selvom du ikke kan komme til fakkeltoget den 12.november kan du hjelpe ved å spre budskapet om fakkeltoget. Alle bidrag teller selvom det ikke er store greiene!:)

Er ikke meningen å prakke ned på dere om dette temaet,men syntes det er viktig tema som bør ikke glemmes. Vi har sjansen for å være dyrenes talspersoner!Håper dere tok dere tid til å lese dette innlegget selvom det var litt av den lengre sorten.

Les mer om NOAH her!
Besøk deres facebookside her!
Besøk deres nettside her!
Les mer om pelsoppdrett her!

Om Nina C.

Jeg er en 25år gammel jente som kommer fra et lite sted kalt Gjerdrum og hittil har jeg blogget snart i 5år. På denne bloggen finner du alt fra innlegg om hverdag,filmer,inspirasjon,tvserier,foto,viktige temaer og litteratur. For tiden studerer jeg for å bli en bibliotekar og blir ferdigutdannet våren 2014. Har også en bokblogg som du kan besøke på-> http://ininasbokverden.wordpress.com/ for å lese bokomtaler og tips rundt bøker Kontakt: ninacg89@gmail.com / Instagram: @ninacg89 /
Dette innlegget ble publisert i om mine følelser og tanker, om nyheter, Tema og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

16 svar til When it matters

  1. SV: Ja det synes jeg også :D Liker dette programmet. Enkelt og veldig morsomt.. Anbefales ;D

  2. Bra og viktig innlegg <3

  3. Bra tips, jeg vil gjerne delta paa noe saant!

  4. Jeg skal gå i fakkeltog! Bare her i Stvg :)

  5. Hm, tror jeg faktisk skal delta i Trondheim takket være at du tipset oss :)

    // Takk, jeg og :)
    Jeg tror at venninna mi kanskje lager den til meg, så skal ikke plage deg til å redigere og styre for min skyld :)

  6. vestfoldgirl sier:

    Bra innlegg! dette er viktig, og jeg er fullstendig i mot pels, og for at dyrene skal ha det bra!! Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg gjerne vært med i det fakkeltoget!
    Sv: Takk for tips :) teaterstykke er nok ikke noe for meg, for jeg er ikke så glad i drama! Men lesestund kommer jeg nok til å ha på en eller annen måte! Lesing og musikk er noe jeg synes er viktig :)

    • Nina C. sier:

      Så bra at du at du er mot pels! Synd du ikke kunne gå på fakkeltog! skal prøve å komme meg ned ditt! :)

      //bare hyggelig! Lesing og musikk er jo bra ting da!

  7. Tilbaketråkk: Bloglove #3 |

  8. Sophie sier:

    Jeg finner alltid ut som ting som det her når det er over, men nå er det satt inn i kalenderen og jeg er klar! Kan vi ta med egg og egge ned damer i pels? :D (Litt tull og litt ikke tull).

  9. Så fett at du skriver om dette! Jeg er aktiv dyreverner og vegetarianer gjennom flere år, og har gjort masse aksjoner mot pelsindustrien. I fjor var jeg med på flere pelsfarm besøk, og det er virkelig en forferdelig opplevelse! Gleder meg til fakkeltoget, og keep up the good work!

    • Nina C. sier:

      Er en bra sak dette her og jeg har ikke fått vært med på noe aksjoner hittil. Så jeg skal prøve å promotere dette! Har sett flere videoer fra ulike pelsfarmer og det er ekkelt & kvalmende å se hvordan de dyrene har det.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

