Drømmereisemål #8

Ja, da fikk jeg somlet meg opp fra min powernap og få skrevet min faste mandagsspalte «drømmereisemål». Hvor jeg lister 10 (drømme)reisemål som jeg har lyst å reise til. Foreløpig har jeg ikke råd til noen av reisemålene,men det er gratis å drømme ikke sant?

Dette reise målet nr 8 har jeg faktisk vært en gang før,men har så lyst å reise tilbake igjen at den sniker seg inn på min drømme liste.

Drømmereisemål #8 York/England

Som nevnt innledningsvis har jeg vært der,og jeg har faktisk bilder fra turen jeg tok med engelsk klassen min på videregående i 2007. Men hadde bare engangskamera. Skal vie ett annet innlegg med bilder jeg tok fra turen,men må bare skanne inn de på andre pcen.  Men foreløpig får dere kose dere med bilder hentet fra google.com

Litt info fra kjære wikipedia:

York er en by i det nordlige England. Den har 182 362 (2002) innbyggere. York har tradisjonelt vært hovedbyen i grevskapet Yorkshire. Byen er nå en enhetlig myndighet i det seremonielle grevskapet North Yorkshire.

Distriktet York omfatter flere byer og landsbyer utenfor selve York by.

//linket

Det var i området rundt York at vikingene grunnla sitt vikingkongedømme Jorvik; dette kongedømmet sto helt til 954 da Eirik Blodøks ble jaget av engelske styrker. Jorvik ble deretter lagt under det engelske kongedømmet. På grunn av sin utsatte posisjon nord i England har York ofte blitt utsatt for skotske angrep.

I York ligger blant annet National Railway Museum, der lokomotivet Mallard står utstilt.

York Minster er den største katedralen fra middelalderen i England; den ble bygget av Henrik III i 1220. (Kilde)

Gaten The Shambles

Etter reisen med engelsk klassen har jeg somsagt hatt lyst å dra tilbake ditt. Synes byen var kjempe fin å tusle rundt i og alt det historiske perspektivet. Mange av smågatene minnet meg litt om scener fra Harry Potter(les;diagonalmenningen).

Cliffordstower

Når vi var på klasseturen bodde vi på et koselig hytteby/sted som lå ca 20 minutter utenfor byen med buss. Nærheten var stormarked (ala Coop Obs).

Husker ikke helt navnet med tror det het York Lodges eller noe i den duren. Fin natur rundt stedet,men hvis du var uheldig å få hyttene nærheten der togene gikk var det kanskje ikke noe særlig. Var jo skillevegg/støydemper,men uansett kunne man i det fjerne høre togene komme og gå.

//linket

Men det finnes sikkert mange fine hoteller i sentrum,og det fine er at det ikke bare «gamle» bygninger og sånt. Men moderne bygningene har liksom poppet opp rundt den gamle,uten at det ser merkelig ut.

På den klasseturen var vi også dagstur til Leeds,og så var vi i en liten by i Yorkshire et sted. Besøkte en gruve,og fikk tusle 160 meter under bakken. For de som ville kunne vi krype et lite stykke i tunneler. Ikke for de som har klastrofobi,men det gikk heldigvis en snarvei rundt for de som hadde det. Jeg var en av de som krabbet inni de tunnelene. Var jo ikke lange veien da.

Har dere vært i York før eller har tanker om å dra ditt?

*Alle bildene er linket og infoen innledningsvis er fra wikipedia.no

Om Nina C.

Jeg er en 25år gammel jente som kommer fra et lite sted kalt Gjerdrum og hittil har jeg blogget snart i 5år. På denne bloggen finner du alt fra innlegg om hverdag,filmer,inspirasjon,tvserier,foto,viktige temaer og litteratur. For tiden studerer jeg for å bli en bibliotekar og blir ferdigutdannet våren 2014. Har også en bokblogg som du kan besøke på-> http://ininasbokverden.wordpress.com/ for å lese bokomtaler og tips rundt bøker Kontakt: ninacg89@gmail.com / Instagram: @ninacg89 /
Dette innlegget ble publisert i Reise og Livsstil, Tema, Walking down memory lane og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Drømmereisemål #8

  1. -monica sier:

    Morsomt.. jeg lurte nemlig på, hvorfor akkurat York?? Hehe, men du har rett, det ser kjempe koselig ut.. søstra til venninna mi studerer der.. men ja, den gaten ser ut som scener fra HP:p..

    • Nina C. sier:

      hehe, sikkert mange som stusser på det. Men faktisk så har york en fin handlegate, top shop og andre butikker:) hehe. Hadde sikkert vært koselig å studere der:)

  2. SV: Ja du må helt klart lese Saras nøkkel. Men anbefaler Bumerang også. Likte de begge veldig godt. To vidt forskjellige bøker, men veldig gode <3

  3. Néa sier:

    Jeg sluker alt jeg kommer over som har med folks meninger om York å gjøre! Dersom alt går etter planen ender jeg opp der til høsten -og jeg gleder meg mer og mer jo mer jeg leser! Drar du til York mens jeg er der får du gi en liten lyd! :)

  4. tusen takk:) vi koser oss masse!

    Så koselig ut i York. Har aldri vært der før. Bare i London. håper du får reist dit en gang da:)

    • Nina C. sier:

      Bare hyggelig=) så fint at dere koser dere!:)

      Anbefaler en tur innom York:) Koselig liten by med mye fine butikker! Håper jeg får reist ditt igjen :)

  5. Julie sier:

    Ikke vært i York – men det er et spennende sted. Jeg befinner meg vanligvis litt lenger nord, i Skottland (ikke så langt fra Edinburgh) når jeg er i Storbritannia (for der bor kjæresten min). Har dog vært i Kent og London. :)

  6. Elisabeth sier:

    Har ikke vært der før, nei, men det ser veldig fint ut der :) Looove GB hehe :)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

